… genom vilka vi har fått nåd och apostelskap för lydnad mot tron bland alla nationer för hans namn.

… och genom de profetiska skrifterna har blivit kända för alla nationer, enligt den eviga Gudens bud, för lydnad mot tron.

uttrycket översatt för lydnad mot tron (i . . NKJV) förekommer endast i de två verserna som just citerats. Det är viktigt att vi förstår vad detta uttryck betyder. Annars kan vi bli förvirrade om evangeliet.

Vad är den bästa översättningen?

översättningen för lydnad mot tron är inte den enda möjliga översättningen av grekiska (=eis hupakoen pisteos). Faktum är att de flesta ledande versionerna översatte detta uttryck annorlunda i Rom 1:5 och 16:26. KJV läser respektive “för lydnad mot tron” och “för trons lydnad.”NASB ger dessa översättningar:” att åstadkomma lydnad av tro “och” leder till lydnad av tro.”NIV har” till lydnad som kommer från tro “och” så att alla nationer kan tro och lyda honom.”Intressant bara NKJV översätter uttrycket exakt samma sätt på båda ställena:” för lydnad mot tron.”

niv-avläsningarna är tolkande parafraser, inte översättningar.

översättningen av NKJV på båda ställena och KJV i Rom 1:5-“för lydnad mot tron”- förstår ordet tro att vara “föremål” för lydnad (grammatiskt kallas en objektiv genitiv).

återgivningen av NASB på båda ställena och KJV i Rom 16:26 -” för lydnad av tro ” – tar ordet tro att vara i apposition till lydnad (grammatiskt kallas en genitiv av apposition).

återgivningen” för trons lydnad ” är förmodligen bäst eftersom ordet tro i den grekiska texten saknar den bestämda artikeln. Om Paulus hade menat “för lydnad till tron” (=för lydnad till kroppen av sanning levereras av apostlarna, eller möjligen, specifikt till evangeliet endast), han troligen skulle ha lagt den bestämda artikeln före ordet tro. Jämför Rom 14:1; 1 Kor 16:13; 2 Kor 13:5; Kol 1:23; 1 Tim 5:8. Se även Apostlagärningarna 6: 7.

Vad är den bästa tolkningen?

att upprätta den bästa översättningen bestämmer inte nödvändigtvis den bästa tolkningen. Tre olika tolkningar är möjliga för översättningen, ” för trons lydnad.”Saving faith includes commitment

en uppfattning är att om tron är i apposition till lydnad:

därför konsekvenserna av detta uttryck ‘lydnad tro’ är långtgående. För den tro som apostlaskapet var avsett att främja var inte en försvinnande handling av känslor utan engagemang helhjärtat hängivenhet till Kristus och sanningen i hans evangelium. (John Murray, Romans, två volymer i en, PP. 13-14)

denna uppfattning förstår grammatiken korrekt men gör sedan ett omotiverat tolkningssprång. Murray läser sin teologi i texten, inte låta texten tala. Grammatiken motiverar inte på något sätt de så kallade implikationerna som ges.

spara tro resulterar i pågående frukt

John MacArthur tar en annan uppfattning. Snarare än att tolka uttrycket som att definiera frälsande tro, han ser det som att förklara dess oundvikliga resultat:

tron är av naturen vände och tonas mot lydnad (Apg 5: 32, Rom 1 :5; 2:8; 16:26), så goda gärningar är oundvikliga i livet för en som verkligen tror. (Tro fungerar, p. 142)

denna uppfattning, som den tidigare, innebär en läsning av ens teologi i texten. Grammatiken stöder inte denna teologiska utflykt.

spara tro är lydnad

kommentera vårt uttryck i Rom 1:5, skriver Anders Nygren,

man får i tro det som Gud erbjuder oss genom Kristus. Detta är ” trons lydnad.”(Romarna, p. 55)

här är en rättvis behandling av texten. Paulus talar helt enkelt om lydnad som är tro.

det är bibliskt korrekt att tala om tro som en handling av lydnad. När allt kommer omkring befaller Gud oss att tro på evangeliet (t.ex. Apostlagärningarna 16:31).

stöd för denna vy ses i många avsnitt. Apostlagärningarna 6: 7 säger att “många av prästerna var lydiga mot tron.”Romarbrevet 10: 16 och 2 Tess 1:8 tala om att lyda eller inte lyda evangeliet. Se också, John 3:36; 6: 28-29; 1 Petr 1:2, 22; 2:7-8; och Apostlagärningarna 5:32.

slutsats

Jesus uppmanade människor att tro på honom. Så när någon tror på honom, lyder han honom. Att rädda tro är en handling av lydnad.

så, du bör inte besväras av tanken på tro som en handling av lydnad.

trons lydnad som talas om i Rom 1: 5 och 16: 26 hänvisar inte till att lyda allt som Gud har befallt. Ingen annan än Herren Jesus har gjort det. Snarare hänvisar det specifikt till att lyda kommandot att tro på evangeliet. Om du har gjort det har du utövat troens lydnad.

Kategorier: Articles

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras.