Frank Wadelton

jag föddes i Hollywood, Kalifornien. Min far arbetade för filmindustrin som maskinist och jag tillbringade de flesta av mina helger på jobbet i sin verkstad eller ut motorcykel i Mojaveöknen. Jag fick min första cykel som en hand-me-down från min syster. Det var en Schwinn Stingray och så snart den var i mina händer modifierades den för “moto cross”. Jag var aldrig bra på att kasta eller fånga en boll och passade aldrig riktigt in i den publiken. Min cykel var frihetsmaskinen som tog mig till de närliggande foten och det omgivande området. Att ha en svetsuppsättning och några maskiner gjorde mig till en bra vän att ha på den tiden. Tvärstänger behövde svetsas i styr och ramar behövde repareras. Jag hade byggt min första RAM på sommaren före 7: e klass (1972) från material samlade från 10 hastighetsramar och kundvagnar. Det var en “mono-shock” upphängningsram, en kopia av en motorcykelprototyp som jag hade sett i en tidning.

jag fortsatte att rida hela Junior High men snart hade ett körkort ersatt min cykel som min mest värderade besittning. Jag hade börjat tävla motocross i ‘ 79 och arbetade på ett kontrakt butik svetsning Mongoose BMX ramar. Jag såg en 26 ” hjul racer de producerade och bara var tvungen att ha en. Jag utrustade den med högre bar och stam och använde den för att träna i de lokala foten för att bygga uthållighet för Motocross.

vid ‘ 83 var jag gift och hade sålt motorcykeln för att köpa blöjor och arbetade som järnarbetare i San Fernando, CA. En vän hade köpt en Stumpjumper och snart blåste jag dammet från min kryssare och åkte igen. Jag gick in i ett lopp i de lokala foten. Det var en Bergsklättring / nedförsbacke och många av de tidiga “heta skorna” var där. Det var första gången jag hörde namn som Tomac, Sloup och de Angeles. Jag gick in i downhill-evenemanget (min cykel var fortfarande en enda hastighet) och slutade binda Mark Langton för segern i nybörjarklass.

den vän som hade köpt stumpjumper har Jim Herting, far till Chris Herting (Yeti/3D) och Eric (Atomic/Easton). Jag brukade ofta cykelaffären där Chris arbetade, och han hade berättat för mig att han hade köpt en TIG-maskin och en liten kvarn och skulle göra cykelramar. Jag erbjöd mina tjänster som svetsare och vi började producera engångsramar för vänner och butikskunder. Det var där jag byggde min första mountainbikeram. Jag använde de lättaste rören jag kunde hitta och borrade hål i allt jag kunde. Det var så flexy som kunde vara och vistelserna var så korta att jag var tvungen att hacka dem för att få kedjeringarna att passa.
omkring 1984 eller så hade vi flyttat till det som en gång var ett mexikanskt vattenhål i San Fernando och byggde ramar efter arbete och på helgerna. John Parker av Yeti hade sett en annons i BMX magazine och kontaktade oss om att bygga ramar för honom. Efter några år blev vi partners i Yeti och hade flyttat till Durango. Jag levde rambyggare dröm, gå till tävlingarna och bygga ramar för de största namnen i branschen. Det var under dessa år som jag arbetade med flera projekt för Shimano, Campagnolo, Onza, Barracuda och många andra.

jag hade lämnat Yeti 1993 och gick till jobbet i Phoenix, AZ. Jag gick igenom många förändringar i mitt liv. Jag startade ett företag men det verkade som om jag hellre skulle ge bort ramar än att sälja dem. Jag höll upp det i några år. Jag byggde många ramar för proffs som inte var villiga att rida på ramarna som deras sponsorer hade levererat.

1994 hade jag byggt 100 ramar för ett företag som heter “Spooky”. Namnet lät dumt men de hade en ny attityd och kontrollerna rensade så vi höll kontakten. Vid 96 hade jag stängt butiken i Arizona och gick österut för att kolla in den hala singletracken på landsbygden i New York. Jag har jobbat på Spooky och bott i öst i två år. Jag gillade verkligen de människor jag jobbar med och singletrack kunde inte vara bättre…folk älskar att rida här på ett stort sätt!

rolig historia: när jag arbetade för Yeti hade några av pojkarna från Easton tappat bort en prototypuppsättning ramrör. Jag hade alltid älskat aluminium men Parker hade nämnt flera gånger att Yeti aldrig skulle bygga en aluminiumram. Jag var verkligen upphetsad, men John hade insisterat på att rören inte skulle beröras. Laget hade lämnat för Mammoth att delta i tävlingarna och det var bara jag, ett par av besättningen, och Johns fru, Linda. Jag tog tag i rören och visste mycket väl att jag skulle straffas. Jag hade ramen nästan gjort när Linda kom ut och såg vad jag gjorde och kallade John i Mammoth. Jag visste att jag var död. Han sa till mig att packa mina saker och slå vägen! Just då gick Zapata Espinoza (MBA) in. Vi kände varandra väl. Han såg ramen och älskade det! Jag bad honom ringa Parker och se vad han kunde göra. Han sa, “Parker du är ett geni!! Det är den coolaste ramen jag någonsin har sett!! Jag måste göra en översyn av detta!”Naturligtvis var jag tillbaka på Johns goda sida och ämnet togs aldrig upp igen.

cykling till mig har alltid varit länken mellan en del av mitt liv och nästa. Mina vänner är cyklister. Jag väljer allt i mitt liv enligt dess förhållande till en cykel. Min cykel har alltid varit ett sätt att både lindra smärtan och fira glädjen i alla aspekter av mitt liv. Jag går fortfarande till tävlingar så ofta jag kan. Min son races BMX och min dotter tävlade sin första utförsåkning på en anpassad 7″ travel 24″ hjulcykel. (Hon tog andra plats!) Jag tävlar nedförsbacke i 40 + expert, tävlade BMX varje onsdag kväll i flera år, och rida min längdåkning cykel i festivaler och lokala roliga åkattraktioner. Jag sponsrar också några barn i BMX som inte har råd med cyklar.

mina största prestationer inom cykelindustrin inkluderar: 1) Input i utvecklingen av Easton frame tubes; 2) gjorde Zapatas topp 100-lista för några år sedan; 3) Tillverkad första uppsättning av två fingrar Shimano bromshandtag; 4) svetsad första uppsättning dubbelsidiga klipplösa pedaler för Don Mirah; 5) designad A-tac-stam för Svarsprodukter; 6) designade nya stångändar för Onza; 7) samdesignade alla Yeti-ramar; 8) banbrytande” soft tail ” – design som för närvarande är populär på XC-cyklar; 9) banbrytande användning av plastbussningar i svängningar; 10) först att använda MMC-material i ramar; 11) designade däck och grepp med Yeti; 12) byggt ramar för John Tomac, Juli Furtado, Lisa Muhic, Tinker Juarez, Brian Lopes, Miles Rockwell, Missy Giove, Sarah Ballentine, Don Mirah ,Daren & Kurt Stockton, Davis Phinny, Greg Orovits, Evian laget, Leigh Donovan, Jimmy Deaton, Russ Worley, och andra som fly mitt minne just nu. Jag tror att jag har byggt mer olika cyklar för hand än de flesta (aluminium, stål, Ti, MMC och ramar för DH, DS, XC, trials, track, BMX, road och till och med en Enhjuling av trä).

jag tror att mitt största bidrag till sporten alltid påminner människor om att ha kul. Jag
har arbetat på några fantastiska cyklar med några bra idrottare och utformat några snygga
saker men kul är alltid där det är på. Jag har främjat några tävlingar för St. Jude ‘ s Hospital
och några nunnor kom för att se oss tävla. De njöt verkligen av tävlingarna och frisk luft. De
kommenterade att de aldrig hade sett så många människor ha kul och njuta av livet.

det jag alltid har älskat om mountainbike racing är att branschen har
alltid anammat innovation och utveckling. Jag älskar att prova nya saker teknikmässigt:
fjädring, skivbromsar eller vad som helst. Jag uppmuntrar alltid nya designers att göra vad de
vill och alltid “gå för det”. Det finns inget sådant som en dålig ide.

min mest minnesvärda åktur var med en grupp på cirka tjugo ryttare på Hermosa Creek
Trail norr om Durango. Vi var flera timmar in i resan och det regnade och
vyerna var fantastiska. Vi hade spridit ut en hel del, och jag var helt själv på en söt
sträcka av singletrack. Jag hörde ett dunkande ljud och trodde att jag hade plattat. Jag saktade en
lite och märkte att jag åkte mitt i en hört av älg; Jag bestämde mig
i en takt med dem. Jag kunde känna värmen i deras andetag. De började svänga till
vänster när jag gick till höger kunde jag nästan svära att jag fick en “nod av godkännande”
från en av bucks. Det var något som fortfarande ger tårar i mina ögon när jag skriver
detta nu.

jag har haft så många underbara cykelupplevelser i mitt liv och kunde fortsätta sida
efter sida. Just nu tävlar jag nedförsbacke, BMX, Rider XC och tror inte att en dag någonsin har
gått när jag inte åtminstone rörde en cykel. Vad mer kan man säga?

vad du just läste var en bio som jag skickade in ‘ 01 till MBHOF . Det var året Rich Long dödades motorcykel ridning nära Big Bear. Vilken tragedi!

så mycket har förändrats sedan dess. Kan du tänka dig en fyraårsperiod där mer har förändrats i cykelbranschen?! Många kvalitetscyklar är gjorda av plast och tunga cyklar är inte nödvändigtvis billiga. Mycket har förändrats i mitt liv och karriär under samma fyra år. Jag gifte mig, försökte min hand på entreprenörskap igen och flyttade till New England för att främja och utveckla Sinister Bikes varumärke. Jag är fortfarande engagerad i att fokusera min kreativa energi på en diversifierad produktlinje och utvecklingen av prestandacykling på Sinister Bikes.

att övervägas för induktion i Mountain Bike Hall of Fame är en ära som skulle hälla juice på mina kreativa bränder, eftersom jag ännu inte har bidragit. Tackar!