Frank Wadelton

jeg ble født I Hollywood, California. Min Far jobbet for filmbransjen som maskinist og jeg tilbrakte mesteparten av mine helger på jobb i sin maskin butikk eller ut motorsykkel ridning I Mojave-Ørkenen. Jeg fikk min første sykkel som en hånd – meg-ned fra min søster. Det var En Schwinn Stingray og så snart den var i mine hender, ble den modifisert for “moto cross”. Jeg var aldri god til å kaste eller fange en ball og aldri virkelig passer inn med at publikum. Min sykkel var frihetsmaskinen som tok meg til nærliggende foten og det omkringliggende nabolaget. Å ha et sveisesett og noen maskiner gjorde meg til en god venn å ha i disse dager. Tverrstenger måtte sveises inn i styret, og rammer måtte repareres. Jeg hadde bygget min første ramme sommeren før 7. klasse (1972) fra materialer samlet fra 10 hastighetsrammer og handlekurver. Det var en “mono-sjokk” suspensjon ramme, en kopi av en motorsykkel prototype jeg hadde sett i et magasin.

jeg fortsatte å ri Gjennom Hele Ungdomsskolen, men før lenge hadde et førerkort erstattet sykkelen min som min mest verdsatte besittelse. Jeg hadde begynt å rase motocross i ‘ 79 og jobbet på en kontrakt butikk sveising Mongoose BMX rammer. Jeg så en 26 ” hjul racer de produserte og måtte bare ha en. Jeg monterte den med høyere bar og stamme og brukte den til å trene i de lokale foten for å bygge utholdenhet for Motocross.

Ved ‘ 83 var jeg gift og hadde solgt motorsykkelen for å kjøpe bleier og jobbet som ironworker I San Fernando, CA. En venn hadde kjøpt En Stumpjumper og snart blåste jeg støvet av Cruiser og kjørte igjen. Jeg gikk inn i et løp i de lokale foten. Det var En Bakkeløp/Nedoverbakke og mange av de tidlige “Varme Skoene” var der. Det var første gang jeg hadde hørt navn Som Tomac, Sloup og De Angeles. Jeg gikk inn i downhill-hendelsen (sykkelen min var fortsatt en enkelt hastighet) og endte Opp med Å binde Mark Langton for seieren i nybegynnerklassen.

vennen som hadde kjøpt stumpjumper har Jim Herting, far Til Chris Herting (Yeti/3d) og Eric (Atomic/Easton). Jeg pleide å hyppige sykkelbutikken Der Chris jobbet, og han hadde fortalt meg at han hadde kjøpt En Tig-maskin og en liten mølle og skulle lage sykkelrammer. Jeg tilbød mine tjenester som sveiser, og vi begynte å produsere engangsrammer for venner og butikkkunder. Det var der jeg bygde min første terrengsykkelramme. Jeg brukte de letteste rørene jeg kunne finne og boret hull i alt jeg kunne. Det var så flexy som kunne være og oppholdet var så kort at jeg måtte hakk dem for å få kjederingene til å passe.
Rundt 1984 eller så hadde vi flyttet til Det som en Gang var Et Meksikansk vannhull I San Fernando og bygde rammer etter jobb og i helgene. John Parker Av Yeti hadde sett en annonse I BMX magazine og nærmet oss om å bygge rammer for ham. Etter noen år ble vi gjort partnere I Yeti og hadde flyttet Til Durango. Jeg levde rammebyggernes drøm, gikk til løpene og bygde rammer for de største navnene i bransjen. Det var i løpet av disse årene at jeg jobbet på flere prosjekter For Shimano, Campagnolo, Onza, Barracuda og mange andre.

jeg hadde forlatt Yeti i 1993 og gikk på jobb I Phoenix, AZ. Jeg gikk gjennom mange endringer i livet mitt. Jeg startet et selskap, men det virket jeg vil heller gi rammer bort enn å selge dem. Jeg holdt det oppe i noen år. Jeg bygde mange rammer for Pro som ikke var villige til å ri rammene deres sponsorer hadde levert.

I 1994 hadde jeg bygget 100 rammer for et firma som heter “Spooky”. Navnet hørtes dumt, men de hadde en frisk holdning og sjekker ryddet så vi holdt kontakten. Ved ‘ 96 hadde jeg lukket opp butikk I Arizona og dro øst for å sjekke ut den glatte singletrack av landlige New York. Jeg har jobbet På Spooky og bor i øst i to år. Jeg likte folk jeg jobber med og singletrack kunne ikke vært bedre … folk elsker å ri her på en stor måte!

Morsom historie: da Jeg jobbet For Yeti, hadde noen av guttene Fra Easton droppet av et prototype sett med rammerør. Jeg hadde alltid elsket Aluminium, Men Parker hadde nevnt flere ganger At Yeti aldri ville bygge en aluminiumsramme. Jeg var veldig spent, Men John hadde insistert på at rørene ikke ville bli rørt. Teamet hadde forlatt Mammoth for å delta på løpene, og det var bare meg, et par av mannskapet, Og Johns kone, Linda. Jeg grep disse rørene vel vitende om at jeg ville bli straffet. Jeg hadde rammen nesten ferdig da Linda kom ut og så hva jeg gjorde og ringte John I Mammoth. Jeg visste at jeg var død. Han fortalte meg å pakke mine ting og ut på veien! Akkurat da gikk Zapata Espinoza (MBA) inn. Vi kjente hverandre godt. Han så rammen og elsket det! Jeg ba Ham ringe Parker og se hva Han kunne gjøre. Han sa: “Parker, Du er et geni!! Det er den kuleste rammen jeg noensinne har sett!! Jeg trenger å gjøre en gjennomgang av dette!”Unødvendig å si, jeg var tilbake På Johns gode side, og emnet ble aldri tatt opp igjen .

Sykling for meg har alltid vært koblingen mellom en del av livet mitt og den neste. Mine venner er syklister. Jeg velger alt i livet mitt i henhold til sitt forhold til en sykkel. Sykkelen min har alltid vært en måte å både lindre smerten og feire gleden i alle aspekter av livet mitt. Jeg går fortsatt på løp så ofte jeg kan. Min sønn løp BMX OG datteren min kjørte sitt første downhill løp på en tilpasset 7 “reise 24” hjul sykkel. (Hun tok andreplass !) Jeg kjører nedoverbakke i 40 + expert, kjørte BMX hver onsdag kveld i mange år, og kjører min langrenns sykkel i festivaler og lokale morsomme turer. Jeg sponser også noen barn i BMX som ikke har råd til sykler.

mine største prestasjoner i sykkelbransjen inkluderer: 1) Innspill i utviklingen Av Easton ramme rør; 2) Laget Zapata topp 100 liste for noen år siden; 3) Fabrikkert første sett Med to fingret Shimano brems spaker; 4) Sveiset første sett med tosidige clipless pedaler For Don Mirah; 5) Designet a-tac stem For Svarprodukter; 6) Designet nye barender For Onza; 7) Co-designet Alle Yeti rammer; 8) Pionerer “myk hale” design som for tiden er populær PÅ XC sykler; 9) Pionerer bruk av plastbøsninger i sving; 10) Først å bruke MMC materiale i rammer; 11) Designet dekk og grep Med Yeti; 12) Bygget rammer For John Tomac, Juli Furtado, Lisa Muhic, Tinker Juarez, Brian Lopes, Miles Rockwell, Missy Giove, Sarah Ballentine, Don Mirah, Daren & Kurt Stockton, Davis Phinny, Greg Orovits, Evian-teamet, Leigh Donovan, Jimmy Deaton, Russ Worley Og andre som unnslipper minnet mitt akkurat nå. Jeg tror jeg har bygget flere forskjellige sykler for hånd enn de fleste (aluminium, stål, Ti, MMC og rammer FOR DH, DS, XC, trials, track, BMX, road og til og med en enhjuling av tre).

jeg tror at mitt største bidrag til sporten alltid minner folk om å ha det gøy. Jeg
har jobbet med noen fantastiske sykler med noen flotte idrettsutøvere og designet noen fine
ting, MEN MORO er alltid hvor det er. Jeg har fremmet noen løp for St. Jude ‘ S Hospital
og noen nonner kom for å se oss rase. De likte virkelig løpene og frisk luft. De
kommenterte at de aldri hadde sett så mange mennesker ha det gøy og nyte livet.

det jeg alltid har elsket om terrengsykkelløp er at industrien har
alltid omfavnet innovasjon og utvikling. Jeg elsker å prøve nye ting teknologimessig:
fjæring, skivebremser eller hva som helst. Jeg oppfordrer alltid nye designere til å gjøre det de
vil ha og alltid “gå for det”. Det er ikke noe slikt som en dårlig ide.

Min mest minneverdige tur var med en gruppe på rundt tjue ryttere På Hermosa Creek
Stien nord for Durango. Vi var flere timer i turen, og det regnet og
utsikten var fantastisk. Vi hadde spredt ut ganske mye, og jeg var helt alene på en søt
strekning av singletrack. Jeg hørte en dunkende lyd og trodde jeg hadde flatted. Jeg bremset en
litt og la merke til at jeg kjørte midt i en hørt av elg; Jeg slo
inn i et tempo med dem. Jeg kunne kjenne varmen fra pusten deres. De begynte å svinge til
venstre da jeg gikk til høyre, kunne jeg nesten sverge at jeg fikk en “nikk av godkjenning”
fra en av bucks. Det var noe som fortsatt bringer tårer i øynene mine som jeg skriver
dette nå.

jeg har hatt så mange fantastiske sykkelopplevelser i mitt liv og kunne fortsette side
etter side. Akkurat nå kjører Jeg Nedoverbakke, BMX, ri XC, og tror ikke en dag har noen gang
gått da jeg ikke i det minste rørte på en sykkel. Hva annet kan sies?

Det du nettopp leste var et bio jeg sendte inn i ‘ 01 TIL MBHOF . Det var året Rich Long ble drept motorsykkel ridning nær Big Bear. For en tragedie!

Så mye har endret seg siden da. Kan du tenke deg en fireårsperiode hvor flere har endret seg i sykkelbransjen?! Mange kvalitet sykler er laget av plast og tunge sykler er ikke nødvendigvis billig. Mye har endret seg i mitt liv og karriere i de samme fire årene. Jeg giftet meg, prøvde min hånd på entreprenørskap igjen og flyttet Til New England for å fremme og utvikle Sinister Bikes merkevare. Jeg er fortsatt forpliktet til å fokusere min kreative energi på en diversifisert produktlinje og utviklingen av ytelsessykling på Sinister Bikes.

å bli vurdert for induksjon i Mountain Bike Hall Of Fame er en ære som ville helle juice på mine kreative branner, da jeg har mye å bidra med. Takk!